Proud to be Hout

Enige tijd geleden wierp ik een blik op het overvloedige speelgoed van onze kleine man. Met schaamrood op de wangen, kwam ik tot de vaststelling dat we de bal helemaal mis sloegen. Honderden kleine prulletjes die nooit bekeken werden... Dozen vol goedkope plastic... Verantwoord spelen kan je dit niet bepaald noemen, laat staan duurzaam. En dat was nu exact het soort mama dat ik nooit wilde zijn. Vanaf nu gaat het anders!

 


Ik haalde heel wat inspiratie uit de  opvoedingsmethode van ene mevrouw Montessori. Geweldig hoe zij de wereld van kinderen weet te omarmen. Vanuit haar visie vertrekkende, gooiden we het over een andere boeg. En wat ben ik verkocht aan al dat wondermooie, houten speelgoed.



Want speelgoed hoeft niet altijd schreeuwerig en lelijk te zien. Wie goed zoekt kan voldoende adresjes vinden waar ze echte pareltjes verkopen. In alle eerlijkheid: het ecologische aspect is niet eens de hoofdreden. Houten speelgoed is veel warmer en aangenamer dan de plastic varianten. Bovendien heeft zoonlief eindelijk iets in zijn handen dat hij niet na twee minuten reeds kapot krijgt.  Dat het hout ook nog eens een stuk beter is voor ’t milieu, beschouw ik als een mooie bonus.



Akkoord, houten speelgoed van degelijke kwaliteit is duurder, maar gaat gemakkelijk verschillende generaties mee. In die overtuiging koop ik voortaan speelgoed met de toekomstige dochter in het achterhoofd. En eerlijk is eerlijk, wij zijn ook geen miljonairs. Maar met een beetje creativiteit is de speelkast al snel gevuld. Winkels als Ikea en Action zijn in deze dan ook mijn dankbaarheid meer dan waard.


Reacties

Populaire posts